HalPéntek néven országos kampány indult a rendszeres, legalább heti egyszeri halfogyasztás ösztönzésére, szakértők szerint ugyanis a magyarok még mindig jobbára karácsonykor és Húsvétkor fogyasztják a vízi állatokat.
Bár Magyarországon több mint 30 százalékkal nőtt a halfogyasztás 2013 óta, egy ember átlagosan 6,7 kilogramm halat fogyaszt évente, ami még mindig alacsony. A halfogyasztás továbbra is szezonális jellegű: a magyarok leginkább Húsvét és karácsony előtt vásárolnak halat – mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára. Mint fogalmazott, a magyar fogyasztók a hal elutasításának okaként a magas árat, a szálkáktól való félelmet és a halak minőségével kapcsolatos kifogásokat jelölik meg, ezért szükség van a bizalom helyreállítására. Az államtitkár ismertette, hogy a halfogyasztás növeléséért többi között 27-ről 5 százalékra csökkentették a fogyasztási célú hal áfatartalmát, és nagy hangsúlyt fektetnek a célzott promóciókra is.
– Az utóbbi években a nagy szupermarket láncoknak köszönhetően javult a haltermékek hozzáférhetősége is, és egyre több halas étterem, büfé van, de vannak területek, ahol továbbra is nehezen szerezhetők be a friss és a feldolgozott haltermékek – tette hozzá Zambó Péter.
Lévai Ferenc, a kampányt életre hívó Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet szóvivője elmondta: a www.halpentek.hu honlapon receptek és egy térkép is található, amelyen azt jelölik, hol lehet a fogyasztó tartózkodási helyéhez legközelebb halat kapni. – A magyar hal biztonságos, a tavalyi EU-s kutatások eredménye szerint semmilyen szennyező anyag nem található bennük – hangsúlyozta.
Elhangzott az is, hogy öt évvel ezelőtt 8,2 százalék volt a halat elutasítók aránya, 2020-ra ez 2,4 százalékra csökkent, valamint nőtt a belföldi édesvízi halak iránti igény is: a három legnépszerűbb hal között a ponty és a harcsa is szerepel.
MTI
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!