Jogilag gyakorlatilag teljesen megágyaztak az akkugyáraknak. Hét elején a kormány rendeletmódosításokba kezdett, csütörtökön pedig a debreceni közgyűlés elfogadta a zöldgondolat költségvetését.
A hétfői Magyar Közlönyben a debreceni, az iváncsai akkugyárakat, a komáromi ipari parkot (ahol szintén van akkumulátorgyár), valamint a víziközműveket érintő módosítások jelentek meg.
Aggódik a Fidesz? Rendeletmódosítások az akkugyárak körül
A Debrecenben megvalósuló ipari telephely kialakításával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló kormányrendelet az alábbi ponttal egészül ki: „3/B. § A beruházás tekintetében nem kell alkalmazni a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 12.
Víziközmű és szürkevíz
– Ezeknek az akkumulátorgyáraknak borzasztó nagy a vízigényük és ez maga után vonja azt, hogy víziközmű fejlesztések is kellenek az érintett területeken, ennek ágyaznak most meg, hogy a jövőben ne ütközzenek akadályokba a vízkivitelnél – fejtette ki portálunknak a Mi Hazánk alelnöke. Dócs Dávid hozzátette – ez kérdéseket vet fel, mert az egyeztetéseken arról volt szó, hogy szürkevizet fognak használni ezek a gyárak, a víziközmű fejlesztés pedig másról is árulkodik. Ráadásul az ilyen fejlesztésekhez vízügyi terv, hatósági engedélyek, rengeteg dokumentum kell, és mivel nemzetgazdaságilag kiemeltté tették ezeket a beruházásokat, így az engedélyeztetéseket nagy részt ki lehet hagyni a folyamatból.
Nemzetgazdaságilag kiemelt beruházások
Egy ipari park létesítésekor számos kötelességnek kell eleget tenni. Egyszer a helyi építési szabályzatnak, a településképi rendeletnek -ami maga a törvényesített része a településarculati kézikönyvnek-, ahol helyi rendeletben van meghatározva, hogy milyen kritériumoknak kell megjelennie a lakóövezetben, az ipari övezetben, ezeknek milyen viszonyban kell lenniük egymással, valamint az arculati kézikönyvben meghatározott módon, a helyileg megengedett építési korlátozásokkal, amik a gyakorlatot fésülik össze a rendelettel, és ezt mindenhol be kell tartani. Valamint, ami talán a legfontosabb, hogy társadalmi egyeztetésre kell bocsátani azokat a kérdéseket, amik ilyen szinten belenyúlnak egy-egy település életébe, képébe: fórumot kell tartani, online lehetőséget kell biztosítani a lakosoknak, hogy elmondhassák a véleményüket, itt tehát egy konzultációról van szó, amit a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházások leple alatt a nemzeti konzultáció kormánya gyakorlatilag megspórol ezek szerint. – vélekedett a Mi Hazánk alelnöke.
A debreceni közgyűlés pedig csütörtökön megszavazta a város idei költségvetését. A vita során Balázs Ákos (Fidesz KDNP) alpolgármester kijelentette, Debrecen idei költségvetésében jelen van a zöldgondolat, zöld megoldás. Példaként hozta a közösségi közlekedés eszközeinek korszerűbbre cserélését, valamint a debreceniek tulajdonában lévő elektromos autóinak továbbra is ingyenes parkolását.
Az akkumulátorgyárat nem.
A Mi Hazánk – miután elutasították népszavazási kezdeményezésüket arra hivatkozva, hogy nem egyértelmű a feltett kérdés – pénteken 14 órakor tüntetést tart a gyár megépülése ellen.
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!