– A végső változat véleményem szerint több szempontból nem váltja be a benne rejlő lehetőségeket – többek közt ezzel indokolta a Magyar Jelennek az M5 csatornaigazgatója, miért nem tűzték műsorra Jelenczki István Trianonról szóló dokumentumfilmjét. A Magyar Jelen annak is megpróbált utánajárni, miért nem kapott anyagi támogatást a négy részből álló alkotás, ám erre Vitézy László, a Médiatanács bírálóbizottságának egykori elnöke sem tudott választ adni.
– Jelenczki István Trianon filmjének készítéséről beszámoltunk, vendégül láttuk műsorunkban a témába vágó beszélgetés során. Négy részes filmjét ígéretesnek tartottam, csakugyan szerettem volna, ha műsorra tudjuk tűzni – fogalmazott portálunknak Bán János, az M5 csatornaigazgatója annak kapcsán, hogy a filmrendező az Erdély.ma portálnak adott interjújában arról beszélt, filmjét a csatorna kvázi letiltotta. Megkeresésünkre Bán azt mondta: – A végső változat véleményem szerint több szempontból nem váltja be a benne rejlő lehetőségeket. Például
éppen annak a korosztálynak nehezen befogadható, már csak a négy rész 7-8 órás hosszúsága miatt is, amelynek szinte semmi ismerete nincs az évszázaddal korábbi eseményekről.
De mivel az alkotó munkásságának jelentős részét nagyra becsülöm, nem szeretném a sorozatot kritizálni. Biztos vagyok benne, hogy lesz, ahol be tudják mutatni, DVD-forgalmazásban máris megjelent a négy részes alkotás – mondta szűkre szabott válaszában Bán János.
Jelenczki István ebben az interjúban arról is beszélt, „a nemzetben gondolkodó konzervatív keresztény filmrendezőknek nincs hely egy szűk elit, egy törpe kisebbség által uralt, és az amerikai hazug lélek- és szellemirtó diktatúrát diktáló filmgyártásban”. – Ez valóban gyártás, pénzgyártás, ennek semmi a köze a magyar hiteles, igaz történelemhez, a magyar hagyományhoz és szerves műveltséghez, semmi köze a Szent Korona országához, Mária országához – mondta Jelenczki . A Nem, Nem, Soha! című négy részes, Trianon valódi arcát bemutató film rendezője egészen megdöbbentő, a jelenlegi kormányra nézve nem túl hízelgő kulisszatitkokat árult el arról, miként is működik ma a nemzeti kultúra támogatása. Jelenczki ugyanis
egy forint támogatást sem kapott a magyar történelem legnagyobb csapását feldolgozó filmre, ráadásul még annak vetítését is megtagadta a közszolgálati M5 csatorna.
Elmondta azt is, 2018-ban, az akkor még létező Média Mecenatúra keretein belül működő Ember Juditról elnevezett kollégiumhoz pályázott a NEM, NEM, SOHA (Per újrafelvétel) munkacímű szinopszissal. A filmterv nem nyert támogatást, elutasították.
„Jelenczki István NEM, NEM, SOHA! című filmtervével és más filmtervével sem pályázott” – így reagált a Nemzeti Filmintézet, amely 2020-ban átvette a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának Magyar Média Mecenatúra programjához tartozó filmes műfajokban az alkotói pályázatok kiírását. Természetesen kerestük az NNHH-t is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ arra, miért nem tartották támogatásra érdemesnek Jelenczki Trianon-filmjét.
A rendező az interjúban arról is beszélt, „a magyar filmes szakma egy jelentős részét ellehetetlenítették. Nem volt tiltakozás, nem volt tüntetés, nem volt jogtalan intézményelfoglalás. 2020-ban megvalósult az egyablakos rendszer, amely meggyőződésem szerint a filmszakma több mint kétharmadának súlyosan hátrányos. Látható, egy szűk csoport uralja a magyar filmszakmát”. Hozzátette azt is, filmje mindössze 30 millió forintból elkészülhetett volna, ám ő egy forintot sem kapott az államtól, vagy a Filmalaptól. – Tény, hogy 2020-ban Hosszú Katinka portréfilmjére van 567 millió, ahogyan Orbán Balázs portréfilmjére is van 300 millió! (…) Természetesen legyen Orbán Balázs film, de egy kisjátékfilmre elegendő pénzből portréfilmet készíteni, az mégis csak aránytévesztés. 15 millió aránylik 300 millióhoz. 300 millió aránylik az 567 millióhoz. Két személy aránylik Trianonhoz – fogalmazott Jelenczki István.
– Én is voltam a Médiatanács bírálóbizottságának elnöke, és támogattam is azokat a filmeket, amiket jónak tartottam. Jelenczkit kiváló rendezőnek tartom, alkotásait pedig támogatandónak. Ezzel a pályázatával nem találkoztam már,
de végig drukkoltam, hogy valami lehessen belőle, és nem tudom, miért nem fogadták el a filmet
– mondta Vitézy László filmrendező. Megítélése szerint Andy Vajna halála után megbomlott a filmes támogatási rendszer. A filmgyártás, legyen szó dokumentumfilmről, játékfilmről, egybeesett a mozi játékfilmek totális válságával, akár megszűnésével.
Hatalmas igény volna történelmi játékfilmekre, hirdettek is pályázatot, de Vajna halála után olyan struktúra maradt, ami képtelen volt kézben tartani a magyar filmgyártás működését.
Ez elhúzódott Káel Csaba kinevezéséig. Ezután minden egy kézbe került, ami nem lenne baj, ha lenne olyan működőképes filmszakma, mely képes olyan irányokat szabni, melyek a magyar nép érdekeit szolgálják, akár szórakoztatás, tudás, vagy művészi élmény tekintetében – fogalmazott Vitézy László, aki szerint az sem véletlen, hogy a főiskola csődbe jutott, hiszen az utánpótlás képtelen volt ötleteket adni. – Nem várható el egy kormányzattól, hogy megmondja, milyen filmeket kellene csinálni, de azt nem hiszem, hogy a Fideszen belül lenne olyan irányzat, amelyik Jelenczki Istvánt vagy az ilyen jellegű filmeket nem támogatná – tette hozzá.
Portálunk szerette volna megtudni, miként vélekedik a fentiekről Kálomista Gábor filmproducer, vagy Skrabski Fruzsina dokumentumfilmes, ám egyikük sem vállalta, hogy a nemzeti kormányról esetleg kritikát fogalmazzon meg. Kálomista azt mondta, nem olvasta az interjút, nem tudja, miről van szó, míg Skrabski Fruzsina idő hiányára hivatkozva utasította el a válaszadást.
Cikkünk megjelenése után az NMHH az alábbi választ küldte korábbi megkeresésünkre:
„A Médiatanács a pályázatok elbírálásakor minden esetben az adott pályázat bírálóbizottságának szakmai ajánlása alapján döntött. Az általános pályázati feltételek részletesen leírják a bírálóbizottság bírálati szempontjait, amelyek alapján a bizottság elvégezte a beérkező szinopszisok és pályázatok értékelését. A mecenatúraprogram, ezen belül az Ember Judit-pályázat mindig nagyon népszerű volt, és a keretösszeg nem engedte meg, hogy mindegyik pályázat támogatható legyen, pl. a 2018-as keretre több mint 500 pályázat érkezett és ebből 42 támogatására volt elegendő a forrás. Egyúttal megjegyzendő, hogy a rendező, Jelenczki István három filmterve is a mecenatúraprogram támogatásával jöhetett létre: Az igazság soha nem késő, az Áldom a Teremtőt és az Öröktűz című, többrészes dokumentum- és portréfilmek. A Médiatanács mecenatúraprogramja 2018-ban több Trianon-témájú filmet is támogatott, például a Trianon 100, A Wettstein-napló és a Hétköznapi Trianon című dokumentumfilmeket”.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!