loading
Menü
Támogatás

Hatalmas a sofőrhiány - de mi van mögötte?

2023. máj. 20. 08:00
2 perces olvasmány
Hatalmas a sofőrhiány - de mi van mögötte?

Mint arról lehetett olvasni a híreken, egyre nagyobb Magyarországon a sofőrhiány, ennek következtében pedig egyre reálisabb az a lehetőség, hogy a hiányzó munkaerőt Indiából importálnák Magyarországra egyes cégek. De a probléma jóval mélyebben van, az, hogy nincsenek jól megfizetve és magasak a képzési árak, csak a jéghegy csúcsát képezik. Erről beszélt portálunknak egy fuvarozó. 


A nyugdíjba vonuló és az frissen végzett sofőrök száma közötti szakadék miatt, várhatóan megháromszorozódik 2026 -ra a teherautóvezető-hiány (ami így 60%-ra fog emelkedni), és megötszöröződik az autóbusz-vezetők esetében (ami így 50%-ra nő), derül ki az IRU legfirssebb felméréséből.


Arról beszélt portálunknak, hogy meg kell nézni például, hogy több európai országban, ahol ér is valamit az érdekvédelmi képviselet, gyakorlatilag megtiltják már a gépkocsivezetők számára a be- és lerakodást. Hogy mi ennek az oka?


- A gépkocsi vezető feladata a rakomány szakszerű elhelyezése a raktérben, annak rögzítése, és elszállítása „A” pontból „B” pontba. A sofőrnek rendelkeznie kellene szakvizsgával kézi vagy motoros meghajtású emelő gépre, amit be és kirakodásnál használ. Ráadásul az esetleges káresemények felelősségének a kérdése is ilyenkor felmerül. Nem alkalmazottja legtöbbször a fel-  és a lerakó cégnek - fejtette ki.

Majd hozzáfűzte, a bérek úgy néznek ki, hogy van egy bruttó bér, üzemanyag megtakarítás, és napid díj, ami legtöbbször nemzetközibe, de belföldön is van, amennyiben az éjszakát belföldön nem otthonában tölti a sofőr. Mindezek mellett valóban nagyon drága a jogosítvány megszerzése, a fuvarozó cégeknek meg magasak az egyéb költségei, útdíj, jövedéki adók, és így tovább.

- A munkakör nem szimpatikus a mai fiataloknak, családtól, barátoktól távoli élet és a munkakör által vállalt lemondások, felelősségek nincsennek párhuzamba a kapott bérjuttatásokkal

- mutatott rá.

Ezért szerinte kellene egy minimum bérrendszer, amely alá nem mehetnének a szállítmányozó cégek. Továbbá "szakmásítani" kellene a sofőr munkakőrt, ma már lassan egy sofőrnek több jogszabályt kell tudnia, mint bárki másnak.
- Megbízókat szabályozni kellene, itt egy minimum fuvardíj/km-t (pl. 450 HUF/km+autópályadíj) kellene kiszámolni, amivel egy fuvarozó vállalkozás törvényeket betartva tud dolgozni

- sorolta.

Fontosnak tartja, hogy már a szakmunkás vagy szakközépiskolai rendszerben is lehessen oktatni a tehergépjárműi ismereteket. Kiemelte, hogy sajnos a sofőröket irányító fuvarszervezők egy része kötelezi a sofőröket a jogszabályok megszegésére, túlsúly, ADR szállítás stb. Vannak persze hatósági „üldöztetések” is, Nemzeti Közlekedési Hatóság, Katasztrófavédelem, Rendőrség, Vám -és Pénzügyőrség. És mételyezi az egészet
 a fuvarozó, szállítmányozó vállalkozások időben történő kifizetései, a keresztbe tartozások megszűntetése is fontos lenne.

(Képünk illusztráció - www.facebook.com/soforallas)

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás