Belsős információk szerint az amerikai Google technológiai óriás vezetése azt fontolgatja, hogy a nemrég bevezetett generatív mesterséges intelligenciák magas költségei miatt fizetőssé tenné a keresőmotorjának egyes funkcióit – írja a Financial Times értesülése alapján a VG.hu. Hozzáteszik, a prémiumdíjakkal nem csupán a vállalat, hanem akár a teljes internet működése is átalakulhat.
A Gmail és a Docs egyes funkcióit már csak az előfizetők vehetik igénybe, ám ez az első alkalom, hogy a Google alapvető termékét helyezné fizetési fal mögé. Jelenleg csak a Gemini névre hallgató MI-asszisztens, vagyis a mesterséges intelligenciát alkalmazó funkciókat kötnék előfizetéshez, de, mint tudjuk, ezek a cégek szeretnek lépésről lépesre haladni, azaz, ha a felhasználók egy többletköltséget már lenyeltek, sőt, megszoktak, akkor jöhet a következő. Ugyanez történt évekkel ez előtt a játékiparban, ahol előbb az ún. „DLC”-kkel, melynek lényege az volt, hogy a teljes áron megvásárolt játékunk voltaképpen csonka, amihez később kapunk majd „darabokat”, melyek megvásárlása után lesz egy teljes játékunk – ami évekkel korábban alapnak számított. Kezdetben nagy volt a felháborodás emiatt, ám idővel az embereket hozzászoktatták. Ezt követte a még ennél is pofátlanabb lehúzás, az ún. „loot box” rendszer, melynek lényege, hogy egy játék bizonyos funkcióit a fejlesztők fizetési falak (pay wall) mögé rejtik. Ám megjelent a szerencsejátékos elem is, hiszen ha pl. egy fegyvert, kabátot, autót vagy bármit akarunk megvenni az adott játékban, akkor azt nem tehetjük meg egyszerűen, hanem vásárolnunk kell egy ilyen „loot boxot”, amiben három-négy random tárgy van. Ha szerencsénk van, kipörgetjük, amit akartunk, ha nincs, vehetjük a következőt. Kezdetben ez csak az ingyenes játékok esetében fordult elő, és azzal magyarázták, hogy „így maradhat ingyenes”. Mikor ehhez is hozzászoktatták a játékosokat, megjelentek a 20-30 ezer forintért árult játékokban is a „loot boxok”.
A prémium felhasználók is kapják majd a reklámokat
A Google bejelentése során felmerült a kérdés, hogy mi lesz az értelme a prémium felhasználóknak, hiszen a jövőben ők is ugyanúgy megkapják majd a hirdetéseket, ha a hagyományos keresőt kívánják használni.
A döntést a cég azzal indokolta, hogy mivel a hirdetési piac „elkezdett lassulni, ez új kihívások elé állítja a Google-t”. A Google egyébként lemaradt a mesterséges intelligenciák keltette versenyben, egyelőre csak reagálni próbál például az OpenAI által elindított ChatGPT jelentette versenyfenyegetésre. A vállalat tavaly májusban kezdte el tesztelni a mesterséges intelligenciával működő keresőszolgáltatás kísérleti változatát, amely részletesebb válaszokat ad a lekérdezésekre, miközben továbbra is további információkhoz és hirdetésekhez vezető linkeket mutat a felhasználóknak. A kísérleti funkciókat azonban csak lassan illesztette be a fő keresőmotorjába.
Viszont ezek a szolgáltatások jóval drágábbak, mint a hagyományos keresési funkciók, mivel a generatív MI lényegesen nagyobb számítási erőforrásokat igényel. A Google eddig csak kevés felhasználónak, köztük a Google One előfizetőinek biztosított ehhez hozzáférést.
Elemzők arra is rámutattak, az AI bevezetése nem jelent garantált sikert, hiszen a vállalat hirdetési üzletága láthatja kárát, ha a keresőmotor teljesebb, mesterséges intelligencia által generált válaszokat ad, és így a felhasználóknak már nem szükséges a hirdetők weboldalaira kattintaniuk. Sok online kiadó, amely a vállalattól függ az internetes forgalomban, már korábban is arra figyelmeztetett, hogy kevesebb felhasználó fogja látogatni az oldalaikat, ha a Google mesterséges intelligenciával működő keresője a weboldalaikról kivonja az információkat, és közvetlenül elérhetővé teszi azokat a keresőknek.
A Google nemrégiben megjelent prémium csomagja, a Google One sem aratott osztatlan sikert, hiába érhető el benne egy csomó Gemini által működtetett alkalmazás. A cég a hirdetőket is igyekezett megnyugtatni, mondván, még csak „tervbe sincs” a hirdetésmentes keresés bevezetése, viszont tovább folytatják a prémium funkciók és szolgáltatások fejlesztését, mivel az előfizetéses kínálatot bővíteni kell.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!