Az egész világon leállhat az autógyártás chiphiány miatt
Kép: David Hammersen/picture alliance via Getty Images
Még néhány hétre elegendő raktárkészlet áll rendelkezésre, és aztán vége: ezzel a rémületes hírrel fordult ügyfeleihez a holland Nexperia a vezess.hu beszámolója szerint.
A cég integrált áramköröket (általánosan ismert nevén chipeket) állít elő, egyebek mellett autóipari felhasználásra. Nem high-tech chipekről van szó, mégis megkerülhetetlenek: a legegyszerűbb, leggyakoribb funkciókat vezérlik autók millióiban a Nexperia alkatrészei, amelyek egyebek mellett például a műszerfali és kormánykapcsolókban találhatók meg. Ezek nélkül szó szerint legyárthatatlanok az autók – nem kapcsolható a világítás, nem szabályozható a klíma, nem mozgathatók az ablakok ezen áramkörök nélkül.
A cég válságát a Peking és Washington közötti vámháború idézte elő.
A Nexperia holland gyökerekkel rendelkező, Hollandiában működő vállalat, amely azonban akkor jött létre, amikor egy félvezetőket gyártó holland óriáscég, az NXP eladta egyik üzletágát két kínai befektetőnek. Két évvel később, 2019-ben új kínai befektetők kerültek a képbe, és a cég igazgatói székébe is így kínai vállalkozó, Dzsang Sedzseng ült.
A helyzet kritikus
Miután 2024-ben Kína és az USA kölcsönösen kereskedelmi korlátozásokat vezetett be egymással szemben – az amerikai büntetővámokra válaszul Kína korlátozta a ritkaföldfémek exportját –, az USA tavaly decemberben feketelistára tette a Nexperia anyavállalatát, a Wingtechet, majd idén ősszel kiterjesztette ezt a tilalmat annak minden leányvállalatára is.
A holland kormány már másnap – egy vészhelyzeti jogszabályra és nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva – átvette a cég irányítását.
Erre viszont Peking reagált ellenségesen, és korlátozta a Nexperia kínai üzemeinek és beszállítóinak exportengedélyeit.
A helyzet az európai és az észak-amerikai autógyártók szövetsége szerint egyaránt kritikus, és természetesen nem csak az autóiparra és az érintett márkák tevékenységeinek otthont adó nemzetekre és régiókra lesz kihatással.
A legtöbb autógyártó egyelőre óvatosan fogalmaz, de a kézenfekvőnek tűnő megoldás – hogy tudniillik más beszerzőktől vásárolják meg a szükséges alkatrészeket – nem feltétlenül működőképes: egyrészt kevesen gyártják ezeket a csekély haszonkulcsot termelő, de iszonyatos mennyiségben készülő termékeket, másrészt bármilyen egyszerűek a Nexperia chipjei, szigorú autóipari és biztonsági tanúsítványokat kellett megszerezniük, hogy beépíthessék azokat az autókba, így egyáltalán nem könnyű azok kiváltása.
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.
Támogatás