A bezárás küszöbén állnak a vendéglátóipari egységek, a portálunknak nyilatkozó üzletvezetők elmondása szerint forgalmunk minimum a felére esett vissza, azok az alkalmazottak pedig, akik eddig nem mondtak fel, csökkentett bér mellett kénytelenek dolgozni. Helyzetüket tovább nehezíti, hogy a kiszállítással foglalkozó cégek elképesztő felárral dolgoznak, a kormányzati segítségnek pedig nyoma sincs.
Napok kérdése, az utolsókat rúgjuk – mondta a Magyar Jelennek Bacsó András, a Bújdosó Székely vendéglő tulajdonosa, akit arról kérdeztünk, miként vészelik át a hónapok óta tartó korlátozási intézkedések okozta forgalom visszaesést. Az étterem vezetője közölte, jobbára elvitelre rendezkedtek be, az ételek kiszállítására nincs kapacitásuk. – Jelenleg még 10 fővel dolgozunk, de már két szakács és egy pincér felmondott. Megértem, nekik is élni kel valamiből – fogalmazott. Elmondta azt is, a különböző kiszállító cégek, mint a Netpincér, vagy a Volt elviszik a díjak nagy részét, egyszerűen nem éri meg velük dolgozni.
– Március óta nem láttunk kormányzati támogatást, igaz most a könyvelő mondott valamit erről, talán végre kapunk valamit. Az biztos,
ha február elseje után sem enyhülnek a korlátozások, le kell húznunk a rolót,
aztán, ha minden jól megy, tavasszal újra nyitunk. De hogy addig mi lesz a költségekkel, a munkaerővel, azt nem tudom megmondani – vallotta be Bacsó András.
A miskolci Aranykorona vendéglő vezetője sem volt derűlátóbb. Elmondása szerint az éttermi forgalom gyakorlatilag nullára esett vissza, a kiszállítás váltja ki a bevételt. – A kiszállítás is a 40-50 százalékát tudja hozni a normál üzemnek, ami azt jelenti, hogy munkaköröket kellett átcsoportosítani, és a béreket csökkenteni kellett, hogy ne legyen elbocsájtás. A kiszállítást igyekszünk folyamatosan növelni, de mivel a kínálat is folyamatosan nő, a kereslet nem igazán tudja utolérni a kínálatot – fogalmazott Fandari Mihály, az étterem vezetője.
Bevallotta, helyzetük nagyon nehéz. – Igyekeztünk több megoldást kitalálni, így új márkákat hoztunk létre a meglévő termékkínálat változtatásával, arculatépítéssel, webshop kialakítással. És persze a futárok megszervezésével. Ezek korábban nem léteztek, mert más élethelyzet volt. Ettől függetlenül a kiszállítás a közvetítő cégek nélkül nagyon nehéz, a közvetítők viszont nagyon nagy jutalékot vonnak el a szegmenstől – hangsúlyozta a vezető, jelezve,
ez minimum 15 százalék levonást jelent, de ahol a szállítást is közvetítő cég végzi, ott 35 százalékos a jutalékarány.
– Alacsonyabb a forgalom, így alapban veszteséggel üzemelünk, így az a cél, hogy legalább nullára valahogy kihozzuk, a jutalékot fizetni kell, így azt egy járulékos költségnek könyveljük el, amivel viszont sokkal kisebb az árrés, amivel dolgozhatunk, miközben az árainkat nem tudjuk csökkenteni, de növelni sem tudjuk a túlkínálat miatt – tette hozzá.
Fandari Mihály bevallása szerint
a kormányzati támogatásokból eddig egy forint sem érkezett meg.
– Érthetetlen, hogy egy nagyon nehéz helyzet lévő, már szeptembertől is csak korlátozásokkal üzemelő, lemerült és kimerült ágazatot novemberben bezárnak, és január közepén még nincs kifizetett támogatási összeg – hangsúlyozta a vezető, mondván, ha bármekkora összeg is érkezne, segítség lenne számukra, de azzal sem feltétlenül fenntartható az üzlet. – Járulékokat, rezsit, adókat kel fizetni, tehát hosszútávon ez sem nyújt megoldást. De minden segítség segítség – fogalmazott.
Szavaiból kiderült az is, a korlátozási hosszabbítást, ha indokolt, elfogadják, de az biztos, hogy ez örökké nem tartható fenn.
– Ágazati szinten már beindult egy csődhullám, részünkről egy hónapig tartható még a helyzet, keservesen és komoly veszteséggel ugyan
– ismerte el.
A miskolci étterem tulajdonosa kitért arra is, önkormányzati szinten még kommunikáció sincs arról, hogy milyen segítséget nyújtanak a vállalkozásoknak. – Miskolcon nincsen a turizmusnak, idegenforgalomnak külön osztálya, ebből is látszik, hogy ez nem kiemelt terület a miskolci vezetésnek. Pedig 30 milliárd forint állami támogatás érkezik a helyi turizmus fejlesztésére, beruházásként. Ebből azért lehetne olyan gesztusértékű lépéseket tenni, mint az adóbefizetés halasztása, vagy hogy nem inkasszóznak, részletfizetési kedvezményeket adnak. Számos olyan segítség lehetne, ami nem igényel anyagi ráfordítást az önkormányzat részéről, mégsem történik semmi – fogalmazott.
Volt olyan étterem tulajdonos is, aki megkeresésünkre annyit elmondott ugyan, hogy semmilyen támogatást nem kaptak, de attól tart, ha nyilatkozik, és panaszkodik, később sem jut anyagi segítséghez.
(Fotó: Aranykorona vendéglő)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!