Tényként kezelhetjük, hogy az infláció és a rezsimegszorítások miatt az emberek egyre elégedetlenebbé válnak, egyre kevésbé tudják fedezni kiadásaikat. Természetes, hogy mindenki arra a belátásra jut, ezt csak úgy tudja átvészelni, ha a fizetését valamilyen módon meg tudja növelni. Ismerve azonban a magyarországi állapotokat, ez sajnos igen nehézkesnek ígérkezik. Az elmúlt 12 évben a kormány finoman szólva sem tekintette partnernek a különböző szakszervezeteket. Mi várható ősszel?
Vajon mennek-e a vonatok ősszel?
Legelőször is ha sztrájk, mindenkinek a MÁV jut eszébe, hiszen a mozdonyvezetők hirdették meg pár nappal ezelőtt, hogy sztrájkolni fognak, azonban ezt végül mégsem tették meg, hiszen a bíróság jogellenesnek ítélte az eredetileg szeptember 5-re szervezett sztrájkot.
Fontos megjegyezni, hogy nem a követelésüket minősítette szabálytalannak, hanem csak azt, hogy kevés időt hagytak a MÁV vezetésének, ezért a jövőben nagyon is elképzelhető, hogy mégis lesz sztrájk.
(Fotó: RTL)
A követelésük pedig még mindig ugyanaz. a Mozdonyvezetők Szakszervezete augusztus 24-i küldöttközgyűlésén olyan határozatot hozott, hogy szeptember 5-én 0 órától a személyszállításra és az árufuvarozásra vonatkozóan, határozatlan idejű sztrájkot hirdet a 2021. évi keresetveszteség kompenzálására. Ez egyelőre tehát elmarad, de továbbra is sok a kérdőjel, nem tűnik megnyugtatónak a helyzet, hiszen a MÁV vezetése továbbra sem hajlandó semmiről sem tárgyalni. Holott korábban a beadványában a szakszervezet emlékeztet arra, hogy a 2021-es, nulla százalékos bérfejlesztés magas inflációval társult, emiatt 2021.11.25-én kollektív munkaügyi vitát kezdeményeztek a munkáltatóval, ami nem vezetett eredményre.
Ráadásul nem is csupán a mozdonyvezetők körül vannak gondok, egyes információk szerint a MÁV egészét nézve mintegy 20%-os a létszámhiány, amely a gyenge fizetésekre és a rossz munkakörülményekre vezethető vissza, ezt jelentette ki Lantos János, a Mi Hazánk Munkaügyi Kabinetjének elnöke a múlt hét folyamán.
A Volán helyzete is ingatag
Hogy indulnak-e ősszel a buszok vagy sem, az is jó kérdés, de talán még fontosabb, vajon lesz-e, aki azokat elvezeti? Mozgolódnak ugyanis a buszsofőrük is, elégedetlenek helyzetükkel.
Ugyanis vonulásos tüntetést szerveznek a Volánbusznál október 10-én, 10 órai kezdettel a Volánbusz Zrt. és a MÁV Zrt. székháza előtt. A demonstráció mögött a második legnagyobb érdekképviselet, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) áll.
(Fotó: Karnok Csaba – vg.hu)
A felkészülés már meg is kezdődött a demonstrációra, a szervezők „hangos, látványos tiltakozásra készülnek”. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet idén plusz 10, jövőre plusz 15 százalékos béremelést akar kicsikarni. A SZAKSZ augusztus végén kezdte el felmérni a munkavállalók körében, hogy mekkora támogatottsága lenne a kezdeményezésnek.
Mindenhol béremelést akarnak – mi lesz a tanárokkal, postásokkal?
De természetesen nem csak a fentebb említett két állami vállalatnál vannak gondok. Nagy kérdés, meddig bírják például a postások, hiszen ők még az állami cégek viszonylataiban is kiemelkedően keveset keresnek.
– Ugyan itthon a Magyar Posta a legnagyobb munkaadó – 2021-ben több mint 28 ezer ember állt a posta foglalkoztatásában –, azonban úgy tűnik, a bérek terén nem éppen versenyképes a vállalat. A Magyar Posta honlapján közzétett álláshirdetések egy részében szerepel a konkrét fizetés is. Ez alapján találta meg a Pénzcentrum, hogy jelenleg gyalogos kézbesítőket bruttó 300 ezres fizetésért toboroznak Budapestre – írja a Pénzcentrum.
(MTI/Máthé Zoltán)
Azonban információink szerint ezt a számot is érdemes komoly fenntartással kezelni, még az sem biztos, hogy a hirdetésben szereplő összeg ellenére ennyit keres ma egy postás.
A pedagógusok helyzete pedig szinte napi közbeszéd tárgyát képezi, egyelőre náluk sem látszik a fény az alagút végén.
Közel kétezer válaszadó tanár több mint 99 százaléka egyáltalán nem érzi elegendőnek a kormány által felkínált jövő évi 14 százalékos béremelést,
ez derül ki abból a közvélemény-kutatásból, amit a pedagógus szakszervezetek készítettek augusztusban. Szeptember 1-től több típusú munkabeszüntetésre készülnek a tanárok. Ezek részletei egyelőre még nem ismertek.
De mindenhol baj van
Mint látható, számos állami vállalatnál baj van (és még a rendvédelemre ki sem tértünk), de oktalanság lenne azt gondolni, hogy csak ez a szféra érintett. Ugyanez áll a multikra is, akiket bár a kormány támogat, ők mégsem adják meg azokat a béreket, amelyeket például egy nyugat-európainak igen. A magyar kis- és közepes vállalkozások pedig gyakorlatilag a csőd szélére kerültek.
– Az országos szakszervezeti konföderációk egyelőre még nem kezdeményeztek országos érdekegyeztetést, de úgy tudjuk, rövidesen erre is sor kerülhet. Az állami cégek várhatóan nem tudnak önerőből végrehajtani egy átfogó, minden munkavállalóra kiterjedő, érzékelhető bérfejlesztést vagy bérkiegészítést. A kormánynak kell tehát mérlegelnie, hogy a költségvetés terhére lát-e lehetőséget arra, hogy a közszolgáltató cégek állami pluszforrásból emeljenek a fizetéseken – mutatott rá a Világgazdaság is.
(Címlapkép: KVSZ)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!