loading
Menü
Támogatás

Kik is azok a közszereplők? – interjú dr. Tóth Judit Lenkével

2025. dec. 3. 20:00
8 perces olvasmány
fotó: Magyar Jelen fotó: Magyar Jelen

Ebben az írásban megpróbálunk tiszta képet felrajzolni egy olyan fogalomról, amelyről sajnos a törvényalkotó sem adott egyértelmű meghatározást. A szövevényes definiciókban dr. Tóth Judit Lenke személyiségjogász segítségével igyekszünk eligazodni, és olvasóinknak általunk helyesnek vélt útmutatást adni.

– Mi a közszereplő fogalma? Ki tekinthető közszereplőnek?

– A közéleti szereplők száma soha nem látott mértékben megugrott hála a közösségi médiának és az online platformoknak. Politikusok, influenszerek, sportolók, celebek, vállalkozók, sőt milliárdos cégvezetők is nap mint nap szerepelnek a hírekben és a közösségi médiás posztokban. De kérdés, vajon meddig mehet el a sajtó, és meddig mehet el a nyilvánosság? Ki számít közszereplőnek, és kit milyen tűrési kötelezettség terhel? Hol húzódik meg az egészséges-etikus határ?

Ezek egyszerűnek tűnő kérdések, mégsem könnyű rájuk válaszolni, ugyanis erre nincsen egységes jogi állásfoglalás. A legnagyobb probléma, hogy minden jogszabály külön definiálja a közszereplőt, a híres közéleti személyiséget, illetve a kiemelt közszereplőt.

A köznyelv gyakran egyetlen fogalomként kezeli őket, valójában azonban egymástól jogilag jól elkülöníthető – mégis megtévesztően hasonló – kategóriáról beszélünk. 

A legtöbb félreértés abból fakad, hogy a hétköznapokban minden ismert embert „közszereplőnek” nevezünk. A jog azonban ennél sokkal összetettebb.

– Mik a jogi meghatározások?

– A közéleti szereplőről a Polgári törvénykönyv (2013. évi V. törvény) 2:44. paragrafusa kimondja, hogy ha valaki közéleti vitákban szerepel politikus, influenszer, véleményformáló vagy nagy hatású gazdasági szereplő , akkor a közügyeket érintő kritikát tágabban kell tűrnie. Ez a tűrési kötelezettség azonban nem korlátlan, az emberi méltóság „magja”, a becsület és a magánélet nem írható felül.

Az Alkotmánybíróság 7/2014. (III. 7.) AB határozata pontosította a szabályt: a közszereplő bírálata akkor jogszerű, ha közügyet érint, és a kritika nem alázza meg az érintettet.

A közfeladatot ellátó személyről az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infótv.) ettől merőben eltérő megfogalmazást alkalmaz. A törvény huszonhatodik paragrafusának második bekezdése szerint az állami vagy önkormányzati feladatot ellátók például minisztériumi vezetők, önkormányzati tisztségviselők, vagy közpénzzel gazdálkodó szervek vezetői egyes adatai közérdekből nyilvánosak. Ez azonban nem azt jelenti, hogy közszereplők, hanem azt, hogy az általuk kezelt közpénz miatt nagyobb átláthatóság illeti meg őket.

Végül, de nem utolsó sorban a a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény negyedik paragrafusa megfogalmazásában a kiemelt közszereplő (Politically Exposed Person – PEP) definícióra teljesen más logikát használ: a kiemelt közszereplő vagy PEP olyan személy, aki politikailag kiemelt pozícióban van (például: miniszter, nagykövet, jegybanki vezető).

A helyzetet kissé bonyolítja, hogy vannak olyan szolgáltatók bankok, ügyvédek, könyvelők, stb. –, akiknek a szolgáltatás vagy üzleti kapcsolat megkezdése előtt, fokozott ügyfél-átvilágítást kell végezniük. Ennek semmi köze a nyilvánosságtűrési kötelezettségéhez vagy a képmáshoz felhasználáshoz. Sokkal inkább hasonlít egy vagyonosodási vizsgálathoz, hiszen a legtöbb esetben ilyenkor rákérdeznek a pénzeszköz eredetére.

Ugyanakkor létezik a híres közéleti személyiség, ami viszont már a közbeszéd kategóriája. Ide tartozik minden olyan személy celeb, influenszer, sportoló, milliárdos vállalkozó –, aki a szóbeszéd tárgya, gyakran szerepel a médiában, és akinek a magánélete vagy szakmai sikeressége miatt a közösség felfigyel rá. Jogi értelemben ez a kategória nem létezik külön, de a bíróságok figyelembe veszik a hírnevet, és gyakran közéleti szereplőként kezelik az ilyen személyeket a Ptk. 2:44. paragrafusa alkalmazásakor.

– Sokszor halljuk bírósági ítéletekben, hogy egy-egy helyzetet a bíró azért minősít a szokásostól eltérően, mert az érintett személyt közszereplőnek vagy híres közéleti személyiségnek tekinti. Ilyenkor azonban joggal merül fel a kérdés: mikor és mitől válik valaki közszereplővé?

– Erre a jog nem ad egyetlen egyszerű választ. Az Alaptörvény és a Polgári törvénykönyv csak azokat az alapelveket rögzíti, amelyekből a bíróságok levezetik a közszereplői státuszt. A nehézség abból fakad, hogy több alapjog ütközik ezekben a helyzetekben.

Az egyik oldalon ott áll az emberi méltóság, a magánélet, a családi élet és a személyes adatok védelme (ideértve a GDPR-t is). A másik oldalon pedig ugyanezekkel szemben ott van a véleménynyilvánítás szabadsága és a sajtószabadság, amelyek szintén kiemelt alkotmányos értékek.

Minél ismertebb valaki, annál nagyobb annak az esélye, hogy közéleti szereplőnek minősítik. A közszereplői státuszt azonban nem csupán az ismertség foka határozza meg, hanem az is, hogy az érintett milyen témákban nyilatkozik meg, mit tesz közüggyé, és saját életének mely területeit osztja meg a nyilvánossággal. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy mindezt tudatosan átgondoljuk, mert amit valaki maga visz a közszférába, az később a jogi megítélésben is mérlegelési szemponttá válik.

A Polgári törvénykönyv (Ptk. 2:44. paragrafusa) külön kiemeli, hogy ha valaki közéleti szereplőként jelenik meg, akkor a vele kapcsolatos közéleti viták a társadalom számára fontosak. Ezért a róla szóló kritikát és a közügyek megvitatását szükséges és arányos mértékben előtérbe lehet helyezni. De csak addig, amíg nem sérül az emberi méltósága!

Egyszerűbben fogalmazva: amikor két alapjog – a magánélet védelme és a véleményszabadság – ütközik egymással, akkor mindig mérlegelni kell, hol húzódik a határ. Meghatározandó, hogy meddig tekinthető valaki közszereplőnek, és mikortól számít magánembernek.

Ez a határ pedig sokszor nem egyértelmű, és gyakran az érintett teljesen másként érzi, hol lenne természetes meghúzni. Éppen ezért fordul elő, hogy végül a bíróság mondja ki, mi az a tartomány, amelyet egy közszereplőnek tűrnie kell, és mi az, ami már a magánéletéhez tartozik.

Fontos még kiemelni, a politikusnak is van magánélete, és létezik annak védelme. Közéleti szerepe miatt valóban szűkebb ez a tér, mint egy átlagember esetében, de nem szűnik meg. Amikor hivatalban van, vagy politikai kérdésekben nyilatkozik, ő közszereplőként jár el, de amikor például szülőként bemegy a gyereke iskolájába egy szülői értekezletre, akkor ott már nem a közszereplői minőségében vesz részt, hanem magánemberként.

Ez a különbségtétel gyakran finom, mégis döntő jelentőségű: a bírálat a közügyekben megengedett lehet, de a magánélethez tartozó események vagy képek nyilvánosságra hozatala már nagyon más jogi megítélés alá esik.

– A közszereplőség mennyire egy személyhez kötött? Adott esetben vonatkozik ez a családtagokra, feleségre, férjre is?

– Ez egy érdekes és sokszor felmerülő kérdés. Ekkor elsősorban azt kell megnézni, hogy a szóban forgó családtag a közügyekben aktívan részt vesz-e? Mert a magánélet és családi élet a főszabály szerint ebbe nem tartozik bele, ezt a Ptk. kifejezetten védi, és nem tekinti közügynek. De itt jön be a képbe a Pmt.: a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény, ami a kiemelt közszereplőkre vonatkozik. Ez azt mondja ki, hogy a kiemelt közszereplő az olyan fontos személyiség, aki közfeladatot lát el, de annak családtagja, vagy közeli hozzátartozója is kiemelt közszereplőnek számít ennek a törvénynek az értelmében.

– Közszereplővé sokszor azáltal válik valaki, hogy kinevezik valamilyen posztra. Ha megszűnik ez a megbízatása, akkor ő utána is közszereplőnek tekinthető?

– Utána egy éven át még mindenképpen igen. Vannak viszont olyan közszereplők, akik nem kinevezés útján váltak azzá – mondjuk híres színészek – ők egész életükön át őrzik ezt a státuszt.

Egyébként a pontos megfogalmazás, hogy közszereplő, közéleti szereplő, az a közügyekben megszólaló személy, politikus, influenszer, aki tudatosan a nyilvánosság elé lép.

A közfeladatot ellátó személy az – ezt az infótörvény mondja ki –, aki a közpénzzel gazdálkodik, vagy közösségi feladatot lát el. Neki sok személyes adata, a közérdekből kifolyólag nyilvános lesz. Nagyon sok helyen találkozhatunk közfeladatot ellátó személlyel, nem véletlen, hogy nekik a ruhájukon, kis táblácskán ott kell szerepelnie a nevüknek, őket be kell tudnunk azonosítani.

A kiemelt közszereplőt, azt a Pmt. szabályozza, itt már teljesen más a fogalomtár, és mint mondtam: itt a családtagok, közeli barátok is be vannak vonva.

Nem könnyű eligazodni ebben a bonyolultnak tűnő közegben, ami segíthet minket, hogy az illető tudatosan, vagy ténylegesen részt vesz-e nyilvános közéleti diskurzusokban, vagy jelentős-e a társadalmi befolyása?

– Ez azt jelenti, hogy egy újságíró is beleférhet a közéleti szereplők körébe?

– Mindenképpen, főleg akkor, ha tudatosan alakítja a közvéleményt. Azt kell megnézni, hogy formál-e véleményt a közléseivel, közérdeklődésre számot tartó ügyben. Megjegyzendő, ebbe a körbe nemcsak az újságírók, de az influenszerek is bele is tartoznak.

– De hát így bárki, aki mondjuk blogot indít, vagy Facebook-oldalt csinál, az befolyásolhatja a közvéleményt.

– Persze ez így van, de valakinek minél nagyobb a követői bázisa, annál inkább számít közszereplőnek. Az a baj, hogy definícióink jelen pillanatban nem fedik le azokat a gyors változásokat, azt a mai életet, amit a XXI. században a közösségi média generált. Van egy elavult Ptk., amely a fényképeket, a személyiségi jogokat még mindig nem tette helyére, és gyakorlatilag kiüresedik, hisz még mindig hozzájárulás alapján kezeli a fotó felhasználását és a tömegfelvételeket is. Ugyanez történik a közszereplői státusszal is, az sincs definiálva és nincs összhangba összehozva a GDPR-ral. A jogalkotónak ebben a kérdésben a közeljövőben mindenképpen lépnie kellene, jogszabályokban teljesen egyértelműen meghatározni és egységesíteni, a fenti besorolásokba kik tartozhatnak bele, nekik a nyilvánosság vonatkozásában milyen kötelezettségeik vannak, illetve meddig kell tűrniük, és mikortól élveznek védelmet ezen a területen.

– Ehhez kapcsolódva, számít az, hogy valakiről írunk, vagy fényképet is közlünk róla? 

– A képmásról azt is mondhatnánk, az egy más liga: a közszereplőség nem jelenti képek szabad felhasználását is. Az én egyik visszatérő vesszőparipám a fényképek jogszerű felhasználása. Mert a közszereplői státusz sokak fejében összemosódik azzal a tévhittel, hogy akkor vele „mindent szabad”. Ez azonban messze nincs így.

Hiába közszereplő valaki, ez önmagában még nem jogosít fel senkit arra, hogy róla bármilyen fotót szabadon felhasználjon. A képmáshoz való jog ugyanis különösen védett, és a Polgári törvénykönyv szerint (Ptk. 2:48. §) egy fénykép közzététele alapesetben hozzájáruláshoz kötött.

A közszereplőség tehát nem felhatalmazás automatikus képfelhasználásra. Egyetlen kép sem válik „közkinccsé” attól, hogy az érintett ismert ember. Csak a nyilvános közéleti eseményen készült, az esemény bemutatásához szükségszerű felvételek tartoznak a kivétel körébe, minden más esetben a hozzájárulás hiánya jogsértést jelenthet. Mert attól, hogy valaki híres, még nem lehet róla mindent közzétenni, és különösen nem lehet róla készült bármilyen fotót engedély nélkül felhasználni. Fontos szabály, hogy a hírnév nem teszi közkinccsé a képmást.

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
További cikkeink
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás