Az EU öt évvel elhalaszthatja a belsőégésű motoros autók betiltását
Kép: Getty Images
Az Európai Unió azt fontolgatja, hogy öt évvel, 2040-ig kitolja a belsőégésű motorral szerelt autók új autó értékesítésének betiltását, miután a régió legnagyobb autógyártó országai erős nyomást gyakoroltak a döntéshozókra – számolt be a Bloomberg nyomán a Portfolio. A lapinformációk szerint azonban ez a kitolás csak a hibrid autókra vonatkozna, ráadásul csak az olyanokra, amelyeket speciális üzemanyaggal hajtanak.
Az Európai Bizottság jövő héten mutatja be az autóipar fosszilis tüzelőanyagokról való leválását célzó szabályok módosításait. Olaszországtól Lengyelországig több kormány és autógyártó is úgy véli, hogy a jelenlegi technológiáról való átállás üteme túl agresszív, és az egyik legfontosabb európai iparág megrendülésével, szélsőséges esetben összeomlásával fenyeget.
A Bloomberg forrásai szerint a bizottság fontolgatja, hogy a plug-in hibridek és a hatótávnövelő rendszerrel felszerelt járművek esetében öt évvel, 2040-ig meghosszabbítanák a belsőégésű motorok használatának lehetőségét.
Ennek feltétele lenne, hogy ezek a járművek fejlett bioüzemanyagokkal és úgynevezett e-üzemanyagokkal működjenek – utóbbiakat megkötött szén-dioxidból és megújuló energiából állítják elő –, valamint hogy gyártásuk során zöld acélt alkalmazzanak.
Ragaszkodnak az akkumulátorokhoz
Ez a kompromisszumos megoldás lehetővé tenné, hogy az Európai Unió megtartsa azt a célját, hogy 2035 után csak zéró kibocsátású új személyautókat lehessen értékesíteni. Ugyanakkor választ adna több autó- és alkatrészgyártó ország aggályaira is, amelyek a tisztán elektromos járműveken túl más tiszta technológiák 2035 utáni alkalmazását szorgalmazták.
Bár az autógyártók így több időt kapnának a teljesen elektromos járművekre való átállásra, a környezetvédelmi szervezetek attól tartanak, hogy a módosítások kiskapukat teremtenek.
Szerintük ez alááshatja Európa klímacéljait, és tovább növelheti a kontinens autógyártóinak lemaradását Kínához képest az akkumulátoros közlekedés terén.
A források szerint továbbra sem dőlt el, hogy mekkora lesz azon plug-in hibridek és hatótávolság-növelt járművek aránya, amelyek 2035 után az európai piacon értékesíthetők lesznek. Az e-üzemanyagokkal és a fejlett bioüzemanyagokkal kapcsolatos legfontosabb műszaki részletek ugyancsak kidolgozás alatt vannak.
Az e-üzemanyagok elméletben lehetnek klímasemlegesek, de jelenleg rendkívül drágák, és a technológia még korai fejlesztési szakaszban tart.
A bioüzemanyagok kibocsátáscsökkentő hatása szintén vitatott, ahogy az is, hogy előállításuk milyen mértékben terheli az egyébként élelmiszer-termelésre használt termőterületeket.
A jövő héten bemutatandó csomag emellett várhatóan elhalasztja a plug-in hibrid autók kibocsátásának számítására vonatkozó szigorításokat is.
A bizottság fontolóra vette egy olyan rendszer bevezetését, amely a valós szennyezést méri a jelenlegi mérési módszer helyett, amely laboratóriumi feltételezéseken alapul, és jelentősen alulbecsüli a tényleges kibocsátást.
Emellett számítani lehet javaslatokra a vállalati járműflottákon belül az elektromos autók arányának növelésére, valamint a nehézgépjárművekre vonatkozó kibocsátási szabályok módosítására is.
Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.
Támogatás