A PayPal tulajdonában lévő Honey webböngésző-kiegészítő és mobilalkalmazás ellen csoportos polgári per indult, amiben a felperesek azt állítják, hogy a vállalat jogtalanul megfosztja az online tartalomkészítőket jutalékaiktól, miközben megtéveszti a felhasználókat is. A Honey a vásárlói kedvezmények keresését ígéri, de valójában kárt okoz az alkotóknak, és a fogyasztók is pórul járnak.
Mi az a Honey?
A Honey egy népszerű böngészőkiegészítő és mobilalkalmazás, ami azt ígéri, hogy automatikusan megtalálja és alkalmazza az elérhető kedvezményes kuponokat az online vásárlások során. A 2012-ben alapított vállalatot 2020-ban vásárolta fel a PayPal 4 milliárd dollárért (mintegy 1,6 billió Ft), azzal a céllal, hogy növelje jelenlétét az e-kereskedelemben.
A Honey-t világszerte több tízmillióan használják, és több, mint 30 ezer kereskedővel működik együtt.
Hogyan működik a Honey, és mi a probléma?
A partnerprogramok működése azon alapul, hogy amikor egy felhasználó rákattint egy tartalomkészítő (például youtuber vagy más influenszer) által reklámozott termék, szolgáltatás linkjére, a weboldal egy sütit helyez el a böngészőben. Ez tartalmaz egy azonosítót, ami alapján tudja majd a webáruház, hogy ki irányította oda a vásárlót, és ezáltal azt is, hogy kinek kell kifizetni a megérdemelt jutalékot.
Eddig ez egy teljesen normális folyamat, azonban ezt követően a Honey használatánál a következő probléma merül fel: amikor a fogyasztó a vásárlási folyamat közben rányom a felugró ablakra, hogy akciós kuponokat keressen a fizetéshez, lecseréli az eredeti sütiben található tartalomkészítő azonosítóját a sajátjára. Ez azt eredményezi, hogy a jutalékot a PayPal kuponkeresője kapja, nem pedig az eredeti reklámozó.
Fontos megjegyezni, hogy ez az azonosítócsere akkor is megtörténik, ha az alkalmazás nem talál egyetlen használható kupont sem (ami elég sokszor előfordul). Ez a gyakorlat jelentős bevételkiesést okozhat a tartalomgyártók számára, miközben a Honey anyagi haszonra tesz szert az általuk generált forgalomból.
Nem a legjobb kuponokat kínálja
További kritika, hogy a Honey nem mindig találja meg a legjobb ajánlatokat, sőt, manuális kereséssel gyakran jobb kedvezményeket lehet találni. Ennek oka, hogy a kereskedők kérhetik, hogy bizonyos kuponokat a kiegészítő ne fedjen fel a felhasználók számára. Ez azt jelenti, hogy a Honey nem feltétlenül szolgálja a vásárlók érdekeit sem, hiszen az eszköz használatával végső soron nem, vagy kevesebbet spórolnak.
Kik a felperesek, és mi a per tárgya?
A pert több influenszer indította, akik rendszeresen használnak partnerprogramokat online bevételeik növelésére. Az ő megélhetésük egyik alappillére, hogy a követőik által használt partnerlinkeken keresztül jutalékot kapnak az eladások után.
Ügyvédként közreműködik Devin Stone és Josh Stanford, akik maguk is youtuberek: előbbi a LegalEagle, utóbbi pedig az America’s Attorney YouTube-csatornát üzemeltetik. A kereset több, mint 5 millió dollár kártérítést követel, valamint az erkölcstelen üzleti gyakorlatok megváltoztatását kéri. A perben azzal vádolják a Honey-t, hogy a böngészőkiegészítője megsérti az etikus működés szabályait azzal, hogy lecseréli a partnerek nyomkövető azonosítóit a sajátjára, így magához irányítja a jutalékokat.
A per lehetséges következményei
A csoportos per eredménye jelentős hatással lehet az e-kereskedelmi szektorra. Ha a bíróság a felperesek javára dönt, az nemcsak a Honey számára jelenthet komoly anyagi és hírnévbeli veszteséget, de jogi előzményt teremthet a hasonló működési modellek szabályozására is.
A jogvita kimenetele jelentős hatással lehet az “affiliate marketing” iparágra és a böngészőkiegészítők működésére. Számos online alkotó már eltávolította a Honey reklámjait videóiból, és a felhasználók körében is megindult egy tömeges elpártolás a szolgáltatástól.
A PayPal szóvivője szerint a Honey az iparági szabványoknak és gyakorlatoknak megfelelően működik, beleértve az utolsó kattintás alapján történő jutalékszámítást is. A cég vitatja a vádakat és erőteljesen védekezni fog a perben.
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!Nem árt óvatosnak lennünk, hogy milyen kiegészítőket használunk az online vásárlásainkhoz, hiszen ez a botrány is csak nemrég robbant ki. Ki tudja, mekkora kárt okozott már a cég az etikátlan módszereivel.
Ha egy alkalmazás túl szép, hogy igaz legyen, akkor könnyen előfordulhat, hogy egy báránybőrbe bújt farkassal van dolgunk.