Rendhagyó tanév indul szeptember 1-én, a koronavírus-járvány ugyanis komoly terhet ró mind a tanárokra, mind a diákokra. Igaz, az Emberi Erőforrások Minisztériuma összeállított egy járványügyi protokollt a köznevelési intézmények számára, ám az intézkedési terv gyakorlati megvalósítása az iskolák vezetésére maradt. Portálunk arra igyekezett választ kapni, miként is lehet adott esetben több száz gyermeket egymástól megfelelő távolságban elhelyezni, mennyire lehet maszkban tanulni, illetve tanítani, valamit a délutáni napközi alatt hogyan tudják kordában tartani a gyerekeket.
Ha van egy dolog, amelyben minden közoktatási intézmény által lefektetett szabály megegyezik, az az iskolába érkezés menete. Az épületekbe ugyanis csak kézfertőtlenítés után léphet be a tanuló, a szülők semmilyen körülmények között nem tartózkodhatnak az iskolákban. Az órák megtartásának menete, a diákok étkezése azonban már „fakultatív”, azaz mindenhol eltérő.
Egy zuglói általános iskolában, ahova körülbelül ötszáz gyermek jár, a járvány miatt hangsúlyt helyeznek arra, hogy a tanulók a lehető legkevesebbet vándoroljanak, azaz lehetőség szerint egy osztályteremben töltsék az egész napot. Ez alól persze kivételt képeznek a különböző természettudományos tantárgyak, valamint az informatika óra. Az iskolai előírás szerint még az órán is maszkot kell viselniük a gyerekeknek, legalábbis a tananyag megismerése alatt. – A szájat, orrot eltakaró maszk használata a szünetekben is kötelező, ám az előírt távolság betartása azért is nehézkes, mert a folyosó szélessége nem éri el a két métert – mondta az egyik tanár. Hozzátette: az alapvető cél, hogy a gyerekek minél kevesebbet mozogjanak tantermen kívül, így elkerülhető a többi osztállyal való érintkezés. Ezt igyekeznek az ebédlőben is megoldani, mostantól az alsósok és a felsősök külön ebédelnek, a diákok nem nyúlhatnak az evőeszköz tartó edénybe, még a tányért is a konyhás nénik teszik rá a tálcára, természetesen kesztyűben. Más iskolákban egyébként ez az osztályfőnökök, vagy a napközis tanítónénik feladata lesz.
Arra a felvetésre, van-e terv további szigorításra, amennyiben a járvány fokozódik, azt a választ kaptuk, mindent a maga idejében. – Természetesen vannak elképzelések, miként lehetne „ritkítani” az iskola összlétszámát. Ha például a felsősök, akiket már inkább magukra lehet hagyni, digitálisan, otthonról tanulnának, felszabadulna jó pár tanterem. Az is felmerült, az osztályok kettébontásával délelőtt, és délután is lehetne tanítani, igaz, ebben az esetben a tanároknak kétszer kellene leadni a tananyagot egy nap – sorolta a most még talán abszurdnak tűnő ötleteket.
Javaslatokkal egyébként Dunát lehetne rekeszteni, kérdés, valódi megoldást nyújtana-e ha például a gyerekek hetente 2 napot járnának iskolába, a többi napon otthonról dolgoznának. Vagy ismét bevezetnék az A hét, B hét felosztást, azaz a diákok egyik héten délelőtt, a következő héten délután járnának iskolába, ezzel csökkentve az intézmények létszámát.
Annyi bizonyos, a legtöbb köznevelési intézményben napok óta értekezletek garmadát tartják, hogy megtalálják a lehető legjobb tanítási megoldást úgy, hogy közben az Emmi által összeállított intézkedési protokoll se sérüljön.
Fotó: Hegyvidék.hu
Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!