Még a nyári szünet előtt elfogadhatja az Országgyűlés a 2024-es adócsomagot, amelyben az üzemanyagok jövedéki adójának jelentős emelése szerepel. A kormány indoklása szerint azért kell ismét megsarcolni a lakosságot, mert Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét. Jövőre teljesíteni kell az uniós előírást, ezért a jövedéki adó szintjét az uniós minimumszinthez igazítják. A valóság azonban ennél jóval felháborítóbb, ha egy kicsit utánanézünk, és nem hiszünk a szabadságharcos kormányzati kommunikációnak – írja közleményében Szajlai János, a a Mi Hazánk Mozgalom választókerületi elnöke. Folytatás alább.
Először is érthetetlen, hogy miért Brüsszelt hibáztatja a hazai jövedéki törvény életképtelen részeiért a kormány, hiszen az EU irányelvei alapján a jövedéki adó mértéke euróban van meghatározva, tehát nem Brüsszel emeli a jövedéki adó mértékét, hanem a forint romlása miatt nem tudja a kormány teljesíteni a vállalását. A magyar jövedéki törvény ugyanis forintban határozza meg az üzemanyagok jövedéki adójának mértékét a kőolaj világpiaci árához képest. Ez a számítás egészen 2020. januárig a forint-euró árfolyam miatt megfelelt az EU-s elvárásoknak. Ezen felül, az Európai Bizottság még 2022. nyarán az ismert körülményekre – a háborúra és az energiaválságra – tekintettel, gyakorlatilag felajánlotta a tagállamoknak a legfeljebb hat hónapra szóló derogáció lehetőségét. Ezzel két tagállam (Portugália 2022. végéig, Svédország három hónapos időtartamra) sikeresen élt is. Nem így a magyar kormány, aki a hat hónap helyett egy év időtartamra adta be a kérelmet. A hosszabb időtartamot állítólag azzal indokolta, hogy a kedvezőtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövő évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége. Ennek benyújtásakor már harsogott a kormányzati propaganda, hogy Brüsszel emeli az üzemanyagok jövedéki adóját.
A kormány által tervezett jövedéki törvény módosítás, miszerint a benzin jövedéki adója 120 forintról 152,55 forintra , a gázolajé pedig 110,35-ről 142,9 forintra nőne literenként, nem más, mint az emberek további sarcolása, az üres államkassza megtöltése érdekében, hiszen a jövedéki adó is az állam bevételét képezi, a tervezett emelés pedig körülbelül 430 Ft-os euró árfolyamnál valósulna meg.
Ezért elvárjuk, hogy a jövedéki törvényt ügy módosítsa a kormány, hogy az folyamatosan, legalább havonta kövesse az aktuális euró árfolyamot. Elvárjuk továbbá, hogy a kormány vegye fontolóra korábbi javaslatainkat és a világrekorder áfa csökkentésével illetve a MOL-ra kivetett extraprofitadóból keletkezett bevétel átcsoportosításával érje el, hogy a magyar családok terheit érezhetően megkönnyítő üzemanyagár csökkenés történjen a hazai kutakon.
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!