Kevés szó esik róluk, viszont a kereskedelem – és így gyakorlatilag az ország – ütőerén tartják ujjukat. Ők pedig nem mások, mint a fuvarozók. Ez így meglehetősen tág fogalom, ennek elemzéséhez és jelenkori problémáik áttekintéséhez egy portálunknak nyilatkozó fuvarozót hívunk segítségül.
– Ha fuvarozók, akkor nem biztos, hogy a társadalom tudja, pontosan kiket kell érteni alattuk. Ehhez két fogalmat kell megkülönböztetni: fuvarozó és szállítmányozó – fogalmaz forrásunk.
Mint mondja, a szállítmányozó a következő: a szállítmányozás az árutovábbítás folyamatának megszervezése, melynek célja, hogy a küldemény a lehető legkisebb költséggel, legbiztonságosabban, a megfelelő időben a legoptimálisabban jusson el a rendeltetési helyre. A logisztika egyik ágának tekinthető. Vagyis a megbízójának költségére juttatja el az árut „A” pontból „B” pontba. A szállítmányozó fuvarozókat használ.
Kissé más kategória a fuvarozó. Ő díj ellenében végez árutovábbítást, saját vagy lízingelt fuvareszközzel. Egy cég lehet csak szállítmányozó: van egy megbízó, annak a szállítmányait megszervezi, hogy valahonnan valahova egy fuvarozási vállalkozás elszállítsa. Lehet szállítmányozó valaki úgy is, hogy saját fuvarozó flottával rendelkezik, tehát nem csak másokat bíz meg, hanem akár saját fuvareszközét is használhatja.
– Szállítmányozó engedély nélkül lehet bárki! Ezt meg kellene szüntetni. Hiszen fuvarozóvá csak tevékenységi engedéllyel válhat valaki, különböző pénzügyi fedezetekkel. Szállítmányozóvá bárki vállhat.
– nyomatékosította.
– Visszább is mehetünk az időben természetesen, mert a fuvarozás, már az ismert történelmi időktől fogva fontos volt.
Kétféle fuvarozásról beszélhetünk.: belföldi és nemzetközi. Ez lehet bármilyen vasút, légi, vízi, közút, és ezeknek keveréke, hogy vasúton elszállítom aztán közúton szállítom tovább, stb. Mindkét fuvarozási forma (belföld-nemzetközi) stratégiai fontosságú egy országban. Sofőrre mindig szükség van – folytatja.
Az áru eljuttatása a vevőkhöz, címzetthez nem tud megtörténni másképpen, minthogy valamit igénybe kell, hogy vegyünk. A legnehezebben megközelíthető ponttól kezdve a legnehezebb/túlméretes áruk célba juttatásához valamilyen fuvarozói eszközt kell igénybe venni. Lakótelep, gyárak, bolt, raktárak, építkezések, stb. mindhez árut csak valamilyen fuvareszköz tud kiszállítani.
Kérdésünkre, hogyan befolyásolja most életüket az orosz-ukrán háború, úgy felel: például csak az Audinak 80 beszállítója van/volt, csak egy személyautó elkészítéséhez a háborús területről, és ez csak egy része az autó legyártásához szükséges áruknak. És ezt mind, valaki, valahogyan beszállítja az Audi Győrnek.
– De akár egy állatfarmnak is szüksége van fuvarozásra, állatok beszállítása, takarmány, állattartáshoz szükséges dolgok, állatok feldolgozása utáni fuvarozás. Nagyon kevés olyan terület van, amihez nem kell fuvarozó.
A toll, amivel írunk, azt is le kell valakinek valamiből gyártani és eljuttatni oda, ahol megvesszük.
Ezért kellett volna valamit megpróbálni tenni május 22 előtt a kisfuvarozók érdekében, mert kb. három alvállalkozónk hagyta el a pályát, akiknek pótlása nem kis gondot okoz. És ez csak egy cég, vajon hány ilyen van ma Magyarországon?
Akadnak nehézségek is
– Mindennapi nehézség a nem kevés jogszabálynak való megfelelés, kitermelni mindazt az összeget, ami a költségekhez és a megélhetéshez kell, fizetni és versenyezni bérben a többi fuvarozó cég sofőrállományának bérével.
A jogszabályok ilyen mértékű változása nagy mértékben egzisztencia és jogbiztonsági kérdéseket vet fel. Nagyon nehéz úgy dolgozni, hogy legközelebb mit találnak ki, és azzal kinek ártanak legfőképpen
– sorolja a számtalan akadályt.
– Gondoljuk végig, hogy a taxisoknak van egy tarifájuk, ami alatt nem dolgozhatnak és nem is tudnak. Ilyen tarifa a fuvarozásban nincs. Pedig kellene, hogy legyen. Egy ellenőrzéskor a vállalkozást kb. 2,2 millió forintra büntethetnek, egy sofőrt 800 ezer forintra is. Akár egy évre visszamenőleg is, ha hibázik. Miért éri meg? Mert, aki felépített már egy vállalkozást, annak van egy hitelállománya, esetleg egy befutott munkája, amiből nem lehet kiszállni. 50 évesen mihez kezdjenek? Biztonsági őr? Azon személyek, akik megszokták, hogy önmaguk főnöke a vállalkozásukban, nem tudnak rabigába menni. Nehéz kenyér a fuvarozás, de mások kiszolgálásában dolgoznak. Amikor felépítesz egy egzisztenciát, akkor onnan már nincs visszaút – magyarázza.
Nem feltétlenül jó a változás iránya sem
– A változások jelenleg azt jelentik, hogy akik meg tudják tenni, azok abba is hagyják a fuvarozást. Mivel nincs egy egységes államilag meghatározott fuvarozási tarifa, így mindenki annyiért dolgozik, amennyiért megéri neki. Azzal, hogy kiesnek fuvarozók, azzal nem lesz több munka, mert a megbízók odamennek, ahol kevesebbet kell fizetni a szolgáltatásért. Így aki esetleg megnyer egy céget, lehet, hogy valami oknál fogva el is veszítheti – tárja fel.
Forrásunk viszont úgy látja, a tevékenységi engedély kiváltása egy korrekt dolog, mert fehéríti a szakmát.
Az már más kérdés, hogy az ellenőrökön kívül a kutyát sem érdekli, hogy van vagy nincs valakinek engedélye
mármint 2,5 tonna feletti tehergépkocsik esetében. De az, hogy áruforgalmi szakmai vizsgát is letegyenek, annak – mint fogalmaz – semmi értelme, nagyon nagy a bukási arány, és nagyon nehéz a számítógépes vizsga.
– Mióta az ADR tanfolyamokat nem papír alapon, hanem számítógépen kell elvégezni, ahogy a KRESZ-t például, azóta Ausztriába, Szerbiába és egyéb olyan országokba szállítják ki a vizsgázókat, ahol biztos a vizsgaeredmény. De ez alól nem igazán tudnak kibújni. Bár már vannak nem kevesek, akik Romániába mennek át vizsgázni.
Ennek így semmi értelme. Belföldi fuvarszervezéssel foglalkozom. Hányszor és hányszor elmondtam a legapróbb kötelezettségeket a sofőröknek, következő alkalommal sem úgy csinálja. Alkalmatlanok erre sajnos –
ismertet velünk egy példát.
Mi a helyzet a tachográffal?
– A fuvarozók rá vannak kényszerítve, hogy odafigyeljenek ezekre. Kötelező ellenőrizni ezeket, a sofőröknek van egy chipkártyájuk (digitális kártya), amelyet bármikor ki lehet olvasni, és annak adattartalmán keresztül mindent lehet ellenőrizni. Sajnos a román kamionosok között igen sok van, kik ezeket nem veszik figyelembe. De a magyar fuvarozói vállalkozások nagyjából 90%-a kötelezően betartja. Viszont sajnos a megbízói megfelelések miatt lehetséges jogszabálysértésekbe esni. Egy fuvarozói vállalkozás sofőrjének hihetetlenül sok jogszabálynak kell megfelelni, pl. munkatörvénykönyv és a különböző utazó munkavállalással kapcsolatos törvények. Forrásunk elmondása szerint egyes beszállítók folyamatosan megszegik a törvényeket, mert nincs elég sofőr a beszállításhoz. Akik korongos autókkal dolgoznak, azok visszaélhetnek a jogszabályokkal, mert a korongokat meg lehet semmisíteni, így előnyben vannak azokkal, akik digitális tachográffal ellátott autókkal dolgoznak – zárta gondolatait.
A magyar fuvarozók érdekvédelmét tehát sokkal komolyabban volna szükség venni, a szabályokat velük közösen együttműködve kellene kialakítani. Az ellátási lánc legfontosabb összetevői ők – a fonal, amin a gyöngyszemek ülnek. Ha a fonalat hagyjuk elszakadni, a gyöngyök szétszaladnak és megjavítani akkor már nagyon nehéz lesz.
(Kiemelt képünk illusztráció – szamsped.hu)
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!