20.5 C
Budapest
2022. augusztus 20., szombat
Magyar Jelen
Gazdaság

AdBlue – újabb kitettség

AdBlue – újabb kitettség. Mi lesz, ha nem lesz?

Már október 19-én olvasni lehetett arról a – akkor még csak jóslásnak tűnő –  hírről, hogy az AdBlue adalékok utánpótlása veszélyben van. Erről számolt be az autonavigator.hu

„Minden Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorban használnak AdBlue folyadékot, a teherautók többsége pedig ilyen motorral rendelkezik. Az AdBlue folyadék lényegében vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot.”

Azt tudni érdemes, hogy a „modern” dízel járművek ezen adalék nélkül egyszerűen szoftveres tiltást kapnak, azaz megállnak. Ha nincs AdBlue nincs további közlekedés.

A legnagyobb európai AdBlue gyártó Szlovákiában a Duslo, Vágsellyén található, mely üzem hivatkozva a magasra ugrott világpiaci gázárakra minimalizálta az adalék gyártását. Nyilatkozatuk szerint ilyen gázárak mellett nem éri meg a termelés. Továbbá, mint ahogy azt a totalcar.hu cikkében olvashatjuk, Szlovákiában a gazdasági miniszter már export tilalmat vezetett be az AdBlue-ra. Más európai gyártók is vagy csökkentették gyártási kapacitásukat, vagy leálltak az adalék gyártásával.

Annak ellenére, hogy szinte minden hírportál azt hangsúlyozza, hogy nincs ok a pánikra, a minapi tapasztalatok azt mutatják, hogy épp ennek az ellenkezője igaz. Nem lelhető fel az adalék sem a töltőállomásokon, sem barkácsáruházakban vagy internetes áruházakban, sem autóalkatrész forgalmazóknál, vagy tehergépjármű-alkatrész forgalmazóknál sem. A pánik pedig ott kezdődik, hogy az 500.- forint feletti üzemanyag ár mellé párosulhat egy adalék áremelés, ami – egyes kereskedők véleménye szerint – akár bőven a duplájára kúszhat. Volt, hogy 10 liter adalékot 5000 forint körül lehetett megvenni most ez kb. 9000.- körül mozog. Ha ez a duplájára ugrik akkor ez a teher újra a mi vállunkat fogja nyomni, akik majd az egyéb fogyasztási cikkek árában tapasztaljuk meg az emelést.

Már ha lesz AdBlue!

El kell gondolkodni azon, hogy mi történik ha mégsem lesz – még drága pénzért sem – a szükséges adalékból.  Milyen kormányzati stratégiát dolgoznak ki sürgősen annak érdekében, hogy a vállakozások, szolgáltatások ne álljanak meg teljesen?

Vasúti szállításra nem tudunk átállni mivel azt korábban leépítették és a közúti fuvarozást helyezték előtérbe. Pedig ennek haszna igen jelentős lenne ebben a pillanatban is.

Túl a szállításon „modern” dízel motorokkal szerelik az újabb mezőgazdasági gépeket is. Ennek következményeit sem igen kell részletezni. Legrosszabb esetben a flottában bérelt, vagy hitelre megvásárolt traktorok, teherautók, személyautók hasznot nem hoznak, csak a részleteket kell fizetni a vállalkozásoknak. És akkor még nem beszéltünk a magánszemélyekről, az állampolgárokról, akik szintén átverve érezhetik magukat, ha valóban teljes hiány áll be az AdBlue behozatalában.

Fel lehetne tenni azt a kérdést, hogy az adalékanyag-gyártók miért nem gyártanak a megszokott kapacitással, de emelve a végtermék árát? Hiszen, ha ezt a kiegészítőt mindenképpen bele kell tankolni a dízelbe, akkor úgy is mindenki megvásárolja. Szükségessége hasonló a gázolajhoz, benzinhez.

Erre a kérdésre sajnos nem ismerjük a választ.

Elképzelhető, hogy egy mesterségesen gerjesztett problémával állunk szemben? Ha igen vajon mi lehet a célja?

Mindenesetre szükséges egy stratégia kidolgozása ezen nélkülözhetetlen kiegészítő pótlására a kormányzat részéről. És, hogy minderre mennyi idő van? Semennyi!

Szarvas Gábor, a Mi Hazánk országgyűlési képviselőjelöltje

További híreink

ITM: egy év múlva bírságolható lesz a magyar vásárlók hátrányos megkülönböztetése

Irányi Dániel

Már a földhivatalok sem fogadják az ügyfelek: lehet, hogy ez 30 napnál is tovább tart majd

Kiss Albert

Annyira kevés a néző, hogy még a nulláért is küzdenek a mozik

Faragó Dániel

A tartalom és a hirdetések személyre szabásához, a közösségi médiafunkciók és a forgalom elemzéséhez, ez az oldal sütiket használ. A webhelyünk használatával kapcsolatos információkat a közösségi média-, reklám- és elemző csapatunk más olyan információkkal is összehasonlíthatja, amelyeket Ön adott meg, vagy amelyeket a szolgáltatásai használatából adódóan gyűjtöttek. Elfogad Bővebben