Az elmúlt hónapokban egyes források szerint legalább ötszáz, más forrás szerint hatszáz embertől vált meg Észak-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója, a tiszaújvárosi Jabil – tudta meg a Magyar Hang.
A lap úgy tudja, ennek oka főként az, hogy drasztikusan visszaestek az elektromos autóalkatrészekre vonatkozó megrendelések. A 24.hu megkeresésére a cég annyit elismert, hogy több funkciót átszerveztek, „ami érinti a tiszaújvárosi telephelyen dolgozók létszámát”, konkrét számot azonban nem közöltek.
A Magyar Hang úgy tudja, voltak, akiket elküldtek, mások viszont maguktól távoztak, többek között azért, mert olyan szerződésmódosítást tettek eléjük, amit nem fogadtak el. (Nesze neked dolgozói jogok Orbán munkaállamában – a szerk.) A 24.hu a cégnél érdeklődött ezen feltételekről, ám konkrét választ nem kaptak.
Azt írták, hogy „bérgyártó vállalatként a Jabilnek folyamatosan optimalizálnia kell működését, és gyártási kapacitását a dinamikus piaci igényekhez kell igazítania. A napenergia-termékek globális, és az elektromos járművek iránti európai kereslet csökkenésére reagálva idén azt a nehéz döntést hozták, hogy több funkciót átszerveznek, ami érinti a tiszaújvárosi telephelyükön dolgozók létszámát.
Emellett úgy döntöttek, hogy bizonyos pozíciókat nem pótolnak, miután a munkatársak önként távoztak a munkakörükből. E kihívások ellenére tiszaújvárosi telephelyünk továbbra is kiszolgálja valamennyi meglévő ügyfelét, és a vezetőség szorgalmasan dolgozik azon, hogy új ügyfeleket vonzzon” – fűzték hozzá.
A Jabil 2000-ben építette fel első magyarországi telephelyét Tiszaújvárosban. Az első jelentős leépítések 2009-ben történtek, mikor is mintegy 900 embert küldtek el. 2013-ban 700 embert rúgtak ki. Akkor az ügy a parlamentig jutott, ahol – az akkor még nemzeti párt – a Jobbik felszólította a kormányt, kérje vissza a cégtől a gyár idecsábítására a költségvetésből nekik adott munkahely-teremtési támogatást.
Válságban az autóipar
A jelenség nem egyedi, s végképp nem korlátozódik egyetlen gyárra. Az elmúlt hónapokban egyre másra hallani, hogy Európában a teljes autóipar válságban van, német cégek már az anyaországban is elbocsátásokra kényszerülnek, a megrendelések és beruházások pedig – szakértők előzetes becslései szerint – jelentősen visszaeshetnek 2025-ben. Ez természetesen érintene minden beszállítót és összeszerelőüzemet, nem beszélve az autókhoz gyártott akkumulátorokról. Mivel a Fidesz-kormány a magyar gazdaságot nem nemzeti alapokra helyezte, hanem a külföldi finánctőkéhez kötötte, így egy ilyen globális válságot hazánk mindenkinél jobban megérezne. Orbán tehát nem csak külpolitikailag jár teljesen tévúton, hanem gazdaságpolitikája is hasonló zsákutcába vezet.
Fotó: MTI / Vajda János
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!