Az Oregoni Oktatási Osztály legújabb útmutatójában óva inti az oktatókat attól, hogy arra kérjék a gyermekeket, mutassák be a matekházijukat, ez ugyanis a „fehér felsőbbrendűség” egyik formája – írja a Daily Wire.
„A fehér felsőbbrendűség kultúrája áthatja a matematikai órákat a mindennapos tanári lépéseknek köszönhetően. Ezek a lépések, együttesen az őket alátámasztó hitekkel, állandósítják a feketéknek, latinoknak és a többnyelvű diákoknak okozott oktatási károkat, megtagadva tőlük, hogy teljes hozzáféréssel rendelkezzenek a matematika világához” – taglalja a 82 oldalas útmutató, melynek címe A Pathway to Equitable Math Instruction.
Az útmutató megoldásként egy éves programot ajánl, hogy „dekonstruáljuk a matematika rasszizmusát” és „tegyük láthatóvá a matematikával kapcsolatban a fehér felsőbbrendűség toxikus jellemzőit”.
Az útmutató álláspontja szerint, ha a tanár arra kéri a diákot, mutassa meg a munkáját, valamint arra fókuszálunk, hogy a diákok helyes választ adjanak, és nyilvántartjuk, követjük a diákok eredményeit, sőt, még osztályozzuk őket, azzal valójában a „fehérek szemléletét és kultúráját erőltetjük a színesekre”, ami mi más lehetne, mint a „fehér felsőbbrendűség” megtestesülése, mivel ez a nézet „paternalista”, ami „az írott szó imádatára” épül. Utóbbi pedig a kurrens kritikai elméletek szerint a dokumentáció erőltetésével és az írásbeli készségek erőltetésével működteti a fehér felsőbbrendűséget.
„Az elképzelés, hogy a matematika tisztán objektív, teljesen téves. Fenntartani az elképzelést, hogy mindig vannak jó és rossz válaszok, állandósítja az objektivitást”
– állítja az útmutató.
Az a nézet, miszerint az felnőttek mindig tudják a helyes választ, színtiszta paternalizmus és egyben a hatalom fenntartása (powerholding), az osztályozás pedig az egyenlőtlenség tartósítása, akárcsak a magaviselet értékelése. Éppen ezért a pedagógusoknak „kulturálisan megfelelő” tanítási módszereket kell alkalmazniuk, ami megfelel a színeseknek igényeinek is.
Továbbá arra is buzdítják a tanárokat, mutassanak rá olyan problémákra, melyekben a matematikát a kapitalizmus, az imperializmus és a rasszista nézetek fenntartására használták.
Ennek ellensúlyozása érdekében az útmutató azt javasolja a tanároknak, mutassanak be „pozitív” példákat, olyan személyeket, akik a matematikát az „ellenállás” egy formájaként használták.
Fotó: Getty Images
A X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!