A magyar családoknak súlyos anyagi terhet jelentettek az elmúlt években az elszabadult üzemanyag árak. Akár a mindennapi életben tapasztalható áremelkedéseket nézzük, az élelmiszerektől az építőanyagokig, vagy épp a munkába vagy iskolába járás költségeit, mindenhol legalább 30-40 százalékos többletköltség terheli az emberek pénztárcáját – fogalmaz közleményében Szajlai János, a Mi Hazánk választókerületi elnöke. Folytatás alább.
De nem így zárta a 2022-es évet a MOL. Sajtóhírek szerint a kormány egyik kegyeltje történetének legnagyobb nyereségét könyvelhette el az elmúlt év végén az extraprofitadó és az ársapka ellenére is, összesen 628 milliárd forint tiszta nyereséget, ami 102 milliárd forinttal több az azt megelőző évinél. Az csak hab a tortán, hogy részvényesként három, a kormányzat által pár éve létrehozott vagyonkezelő alapítványra is több tízmilliárdos bevételt várhat.
Szintén nem lehet oka panaszra a kormánynak sem, hiszen a NAV által közzétett adatok alapján tavaly 6 milliárd 967 és fél millió liter volt a hazai kutakon eladott benzin és gázolaj mennyisége, ami 374 millió literrel több a 2021-es eladásnál. Szerény számolással is a világrekorder áfa- és a jövedékiadó bevétele csak a különbségből 88 milliárd forint körül lehet az államkasszának, a teljes eladást tekintve pedig jóval több, mint ezermilliárd forint a haszon.A Mi Hazánk Mozgalom az elmúlt másfél esztendőben többször és többféleképpen adott már hangot annak, hogy az üzemanyagárak mérhetetlenül megnehezítik az emberek életét, illetve többször felhívtuk a kormány figyelmét a változtatás szükségességére. Sajnos a hangzatos kommunikáció ellenére a kormány a saját hasznából egy forintot sem engedett, sőt inkább tovább növelte azt.
Szeptemberben a pénzügyminisztérium államtitkára írásbeli kérdésre adott válaszában azt írta, hogy a kormány a piaci árnál jóval alacsonyabb árat alkalmaz, ez jóval több, mint amit az országok többsége megtesz, az állampolgárainak védelme érdekében. Ezzel szemben azt látjuk, hogy a tartósan alacsony kőolajár – a Brent olaj hordónkénti ára tavaly augusztus óta nem emelkedett 100 dollár fölé – és a MOL-tól behajtott extraprofitadó ellenére hónapok óta a környező országoktól magasabbak az üzemanyagárak a hazai kutakon.
Ezért a Mi Hazánk Mozgalom ismét írásbeli kérdéssel fordul a kormányhoz, mert szeretnénk végre választ kapni a következő kérdésekre:
– Hogyan fogja betartani a kormány a tavaly szeptemberi válaszban adott vállalását?
– Mennyi bevétele származott a kormánynak az üzemanyagokra kivetett adókból?
– Mire költi a kormány a MOL-tól behajtott extraprofitadót?
– A MOL-tól behajtott extraprofitadóból származó bevétellel miért nem egyenesen az üzemanyagok árát csökkentik? Így akár literenként 80-100 forint csökkenés is lehetne.
És ha már Hollik István 2021. októberében azt nyilatkozta, hogy a kormány a rezsicsökkentés részévé tette az üzemanyagok árának befagyasztását és megvédi a rezsicsökkentés vívmányát, akkor arra is választ várunk, hogy mikor tervezi a kormány az üzemanyagárakra a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló törvény kiterjesztését?
Továbbra is fenntartjuk, amit már másfél éve követelünk, hogy – nemzetközi példákat alapul véve – a világrekorder áfa csökkentésével hosszabb távú és érdemi üzemanyagár-csökkenést érjen el a kormány.